Groep 1 groen

Wij zijn een erg gezellige groep met (tot nu toe) veertien jongens en negen meisjes.
Onze juf is juf Deborah en zij is altijd blij wanneer wij weer op school zijn.
Samen lachen wij heel veel en leren we ook een heleboel.

Wij werken met de methode ‘Onderbouwd’. Sjoerd de Rekenwoerd helpt ons met de cijfers, Mollie de Mol met het hakken en plakken van woorden en Tante Truus met sorteren en seriëren (kleuren, vormen, groot en klein, enz.).

Wanneer wij in de klas komen, pakken wij een boekje en gaan we ‘lezen’ op onze stoel of doen wij een opdrachtje/spelletje aan tafel. Naast de juf zitten twee klassenhulpjes die ook vooraan in de rij mogen lopen.

Wanneer we klaar zijn met ‘lezen’, gaan we samen zingen en zeggen wij goedemorgen tegen elkaar. We bespreken wat voor dag het is (ook gisteren en morgen) en kijken dan naar de dagritmekaarten, zodat we weten wat we gaan doen.

Daarna beginnen we met de kring en leren we weer iets nieuws of doen we iets wat we heeeeeel leuk of een beetje lastig vonden gewoon nog een keer.

Na de kring gaan we werken en/of spelen. We pakken ons kieskaartje en kiezen dan op het kiesbord wat we gaan doen. We kunnen met verschillende materialen oefenen wat we in de kring hebben geleerd (of de juf doet dit met ons), knutselen of lekker spelen op ons kleuterplein. De kinderen van groep 1 geel spelen hier ook, wat leuk!

Vervolgens ruimen we alles netjes op, pakken we onze tas en gaan we fruit eten en water drinken. Natuurlijk gaan we eerst nog samen zingen.

Na het eten en drinken gaan we buiten spelen of naar het speellokaal en dit vinden wij erg leuk. Wij leren zelfs al hoe we onszelf moeten aankleden! We zijn zo blij als dit ons lukt! Natuurlijk proberen we dit eerst zelf, maar als het echt niet lukt, vragen we aan een klasgenootje of de juf of hij/zij ons kan helpen.

Wanneer we klaar zijn met buiten spelen of gymmen, gaan we nog iets leuks doen in de kring. Dit kan o.a. een KIVA-activiteit, een Engelse les of een muziekles zijn. Voor een Engelse les wordt de methode ‘Groove me’ gebruikt en voor een muziekles wordt o.a. de methode 123ZING gebruikt

Na deze kring is het tijd om brood te eten. We hebben een vaste plek hiervoor aan tafel. We pakken ons brood en drinken en genieten een half uurtje van onze lunch. Het eerste kwartier doen we dit luisterend naar een rustig muziekje. Zo kunnen we ons goed concentreren op ons eten en drinken.A ls alles op is, gaan we nog even buiten spelen. Daarna gaan we weer naar binnen om nog kort te spelen en/of werken.

Na het spelen en/of werken, gaan we opruimen en luisteren we in de kring naar een verhaaltje, gaan we zingen/dansen of doen we nog een spelletje. Dan is het alweer tijd om naar huis of naar de BSO te gaan.

De dag vliegt voorbij! Iedere dag leren we spelenderwijs nieuwe dingen, maar hebben we vooral plezier met elkaar!

Dag in dag uit, week na week, het hele jaar door!